Werk je al met een funnel?

Als je je in de online ondernemerswereld begeeft, lijkt het alsof iedereen het heeft. ‘De Funnel’.
Voor sommigen is het een onmisbaar onderdeel van hun bedrijf. Anderen haken al af bij het woord.
En dan is er nog die grote groep ondernemers die zich in stilte afvraagt: wat ís een funnel eigenlijk?
…en moet ik daar ook iets mee?

WAT IS EEN FUNNEL EIGENLIJK?

En wil je daar dan ook wat mee?

Misschien is het je ook weleens opgevallen dat funnels soms ingewikkelder lijken dan nodig, en dat dat niet altijd per ongeluk is. Je bent zo sneller geneigd om het uit te besteden of een training aan te schaffen.
Maar net zoals de meeste dingen werkt het meestal prima om eenvoudig te beginnen.

In dit artikel neem ik je mee in de essentie. Geen hype, geen ingewikkelde marketingtaal, maar een nuchtere uitleg waarmee je zelf kunt bepalen of het iets voor je is of dat je iets in je huidige aanpak kunt verbeteren.

Wat is een funnel eigenlijk?
Een funnel (vertaling: trechter) is eigenlijk niet meer dan een aanpak om mensen stap voor stap kennis met je te laten maken en warm te maken voor jouw aanbod. Vaak gebeurt dit automatisch, bijvoorbeeld via een reeks ingeplande e-mails.

Een simpele funnel bestaat vaak uit drie elementen:
▪️ Een eenvoudig aanbod, meestal gratis. (zoals een e-book, audio of inzage in een werkwijze)
▪️ Een inschrijfformulier waarmee iemand op je maillijst komt.
▪️ Een reeks (automatische) mails waarin je waarde deelt en mensen begeleidt richting een logische vervolgstap. (zoals kennismaken, een laagdrempelig aanbod, een vervolgaanbod of direct een aankoop)

Je helpt iemand als het ware een pad bewandelen, waarin ze jou en je expertise leren kennen, vertrouwen opbouwen, en uiteindelijk zelf kunnen bepalen of ze met je willen werken.

Ook als je iemand halverwege dit pad ‘kwijtraakt’ heeft het een doel gediend, want zo kun jij je aandacht verleggen naar mensen die wél interesse lijken te hebben.

Eenvoudig of uitgebreid?
Een funnel hoeft niet te stoppen bij een paar e-mails.
Veel ondernemers bouwen verschillende fases in, waarin je de relatie verdiept en steeds een aanbod doet dat past bij waar iemand op dat moment staat. Ook kun je er extra elementen aan toevoegen, zoals verschillende segmenten gebaseerd op hoe iemand binnenkomt, triggers voor jezelf om een persoonlijk contactmoment in te lassen, of een uitschrijving als iemand mails niet opent.

Waar het vooral om gaat, is dat het niet draait om ‘mensen pushen’, maar om logisch opbouwen. De juiste informatie, op het juiste moment.
Zodat iemand met vertrouwen doorstroomt, als dat bij hen past.

Heb ik dat allemaal nodig?
Dat bepaal je helemaal zelf en is ook afhankelijk van wat je aanbiedt.
Allereerst is het belangrijk om je doelen helder te hebben, zodat je kunt afwegen of een funnel een waardevolle toevoeging kan zijn.
Maar de afweging kan ook zijn of het je de tijd en energie waard is die je erin steekt, als bijvoorbeeld je aanbod snel vernieuwt of veel persoonlijk afgestemd is.
Weet in ieder geval dat je altijd simpel kunt beginnen met wat persoonlijke content, en dat je het altijd nog kunt uitbouwen, mocht dat aansluiten bij je strategie en werkvoorwaarden.

Laat je dus niet afschrikken door funnels met zeven paden, twintig mails en drie verschillende segmenten. 🫠
Begin simpel. Meet wat werkt.

Wanneer wel?
Een funnel kan waardevol zijn als je:
▪️ Meer structuur wilt aanbrengen. In je backoffice, maar ook in hoe mensen jou leren kennen.
▪️ Niet afhankelijk wilt zijn van dagelijks posten of reageren.
▪️ Een schaalbaar verdienmodel wilt opbouwen.
▪️ Helder wilt communiceren over je aanbod, zonder het gevoel te krijgen dat je op de automatische piloot zit.

Het helpt om zichtbaarheid, vertrouwen en verkoop te combineren, zonder dat jij daar continu voor aanwezig hoeft te zijn.

Wanneer niet?
Als je nog geen duidelijke richting bepaald hebt voor je bedrijf, je doelgroep nog niet helemaal helder is, of je vooral werkt met persoonlijk contact, dan is een funnel vaak in ieder geval niet de meest productieve eerste stap. Je kunt dan beter je tijd steken in ontdekken wat bij je past, hoe jij het liefst werkt en mensen persoonlijk spreken om de klantbehoefte goed te begrijpen.

Ook als je vooral via directe interactie (bijvoorbeeld in DM’s of live gesprekken) verkoopt, hoeft een funnel niet per se iets toe te voegen.
Het is dus zeker geen ‘must’.

Zijn er ook alternatieven?
Zeker! Heb je (nog) geen behoefte aan een funnel? Dan kun je ook bijvoorbeeld werken met:
▪️ Persoonlijke mails of DM-gesprekken.
▪️ Een nieuwsbrief (maillijst) zonder funnel, gericht op actualiteiten.
▪️ Social media met duidelijke call-to-actions.
▪️ Live contactmomenten zoals webinars of 1-op-1 sessies.
▪️ Highlights of vaste formats waarin je je aanbod deelt.

Ook dit zijn vormen van begeleiding in een klantreis – alleen minder geautomatiseerd en langeretermijn georiënteerd (wat dus voor sommigen juist een voordeel kan zijn).

Waar het eigenlijk om draait.
De belangrijkste vraag is niet ‘heb ik een funnel nodig’, maar:
Past een funnel bij de manier waarop jij wilt ondernemen?

Is het werkbaar voor jou?
Geeft het je ruimte en overzicht?
Sluit het aan op de strategie die je voor ogen hebt?

Als het antwoord ‘ja’ is, dan is het een mooie stap richting meer rust en continuïteit.
Ook als je denkt dat het misschien te ingewikkeld voor je is, want je kunt altijd beginnen met het bijhouden van een maillijst en het klaarzetten van een aantal mails in jouw huisstijl.
In de meeste mailsystemen (ja, dus gewoon je mailbox!) kun je e-mails handmatig inplannen.

Maar als je merkt dat het je alleen maar spanning oplevert of niet aansluit bij jouw manier van doen, dan zijn er dus genoeg andere manieren om je bedrijf te laten groeien.



Vorige
Vorige

Schijnzelfstandigheid: herkennen en voorkomen

Volgende
Volgende

Heb je wel of niet een website nodig?