Hoe houd je het overzicht?
De meest voorkomende struggle die ik hoor van online ondernemers is het behouden van rust en overzicht in de werkzaamheden.
Niet alleen voor starters die nog erg zoekende zijn, maar juist ook mensen die al wat verder zijn en willen doorbouwen, die het lastig vinden om daar een strategie in te vinden.
In dit artikel neem ik je mee in hoe je rust en overzicht behoudt terwijl je bouwt.
Geen generiek stappenplan waarvan het maar de vraag is of het voor je werkt, maar inzage in hoe je je persoonlijke situatie met focus kunt benaderen
GROEI ZIT IN BEWEGING
Je zult nooit ondervinden wat voor je werkt als je niets uitprobeert, maar dat betekent niet dat je geen strategie nodig hebt.
Rust en overzicht terwijl je bouwt.
Allereerst: dat het belangrijk is om rust en overzicht te creëren, wil niet zeggen dat je eerst dingen ‘op orde’ moet brengen voordat je kunt beginnen met bouwen.
Je eigen pad volgen is soms een uitdaging, niet in de laatste plaats door goedbedoelde adviezen, shortcuts en quick fixes. Daardoor kun je veel onrust en chaos in je hoofd ervaren, want je wilt het goed doen, maar als je van alle kanten verschillende tips en signalen krijgt, werkt dat meestal alleen maar averechts.
Wat ik vervolgens veel zie gebeuren is dat mensen naar binnen keren en denken dat het aan hen ligt. “Ik moet eerst maar even zelf de boel op orde brengen, want ik ben blijkbaar nog niet toe aan een volgende fase.”
Terwijl je op dat punt eigenlijk nog helemaal niet hebt ondervonden of een bepaalde strategie, tool of tip die je wilt uitproberen werkbaar is voor jou.
Het gevolg: stagnatie.
Sta altijd stil bij de context waarin dit je wordt gepresenteerd.
Is het voor jou op maat gemaakt? Of duidelijk voor ondernemers zoals jij?
Gaat het om een samenwerking? Of vooral veel eenzijdig zenden om te verkopen?
Er hoeft zeker niets mis te zijn met een schaalbaar aanbod van een ander die duidelijk kennis en expertise heeft binnen het vakgebied waar je antwoorden zoekt, maar doe dan wel je vooronderzoek of het past bij jouw manier van werken.
Groei zit in beweging.
Je zult nooit ondervinden wat voor je werkt als je niets uitprobeert, en wat dat betreft is er geen beter moment dan nu.
Dus lijkt iets je leuk? Probeer het.
Denk je dat kennis je verder helpt? Leer het.
En trekt iets je energie leeg? Lose it.
Zo simpel is het.
Dat betekent niet dat je geen overzicht, werkwijze of doel nodig hebt.
Waar het om gaat is dat je acties van vandaag je morgen verder hebben gebracht, of ze nu resultaat hebben opgeleverd of niet, want ook begrijpen wat niet werkt zorgt ervoor dat je groeit.
Probeer dus iets uit waarvan je denkt dat het past bij wat je wilt brengen en hoe je wilt werken. Niet van alles tegelijk, maar één ding dat je passend lijkt voor jou.
Test, meet, en bouw van daaruit verder.
Door in beweging te komen, zie je sneller welke acties bijdragen en welke niet. Zo voorkom je dat je ellenlang besteedt aan voorbereiden zonder écht te starten.
Een werkmethode die ruimte maakt voor ondernemen op jouw manier.
Om je hierin te ondersteunen heb ik de #filterderuis werkmethode in het leven geroepen.
Ontstaan vanuit mijn eigen struggles die ik heb ervaren om hier een weg in te vinden.
Ondernemen op eigen voorwaarden is altijd terug te brengen naar energie steken in waar je energie uithaalt.
Het opvolgen van een strategie of format van een ander kan een echte downer zijn, als het niet aansluit bij je visie en wat je te brengen hebt.
Alles wat je doet als ondernemer gaat om het beschikbaar maken van jouw unieke waarde.
De werkmethode bevat daarom geen standaardstappen, maar triggers die je helpen om verbanden te leggen met je persoonlijke situatie en behoeften.
Ze brengen focus aan, leggen blinde vlekken bloot en herinneren je telkens weer aan waar het om gaat: je visie en de voorwaarden waarop je naar je doelen wilt toewerken.
Inventariseer
Niet alleen wat je al hebt, maar vooral ook wat je al weet.
Het gaat hier om wat jij belangrijk vindt en hoe je het voor je ziet.
Waar sta je nu? Wat wil je anders? Wat werkt nu wel en wat niet?
Waar wil je naartoe groeien? Hoe ziet dat eruit? Wat denk je nodig te hebben?
Breng het in kaart.
Focus
Denk je bedrijfsdoelen zo goed mogelijk uit, zodat ook je actiepunten helder worden.
Wanneer je weet wat je te doen hebt, kun je ermee aan de slag, het inplannen en er vorm aan geven.
Goed opgezette bedrijfsdoelen zijn relevant, specifiek, meetbaar, realistisch en tijdgebonden.
(her) Organiseer
Een chaotische backoffice gaat ten koste van je resultaten. Daarom is dit organiseren een strategie op zichzelf, maar denk er vooral ook niet te moeilijk over.
Wat heb je nu nodig? Stem je tools en systemen af op je actiepunten.
Ga je op korte termijn iets niet gebruiken? Weg ermee.
Plan
Maak een planning gebaseerd op je vastgestelde doelen en actiepunten, zodat je dingen ook echt gaat doen en je jezelf accountable kunt houden.
Met een goede planning heb je een uitvalsbasis waar je steeds weer op terug kunt vallen wanneer dingen even anders lopen dan verwacht.
Plan niet alleen acties in, maar ook terugkerende evaluatiemomenten, zodat je je planning waar nodig bijstelt.
Profileer
Het gaat niet alleen om wat je doet, maar ook om hoe je het brengt.
Denk hierover na en wees in al je uitingen bewust van de boodschap die je wilt overbrengen en de energie die daarbij hoort. Denk aan beeldgebruik, taalgebruik, kleurgebruik en typografie.
Dit zal evolueren naarmate je groeit en hoeft in het begin nog niet perfect te zijn.
Zorg wel altijd voor eenheid, herkenbaarheid en consistentie, ook als je iets nieuws wilt uitproberen of een format van een ander wilt uitproberen.
Optimaliseer
Door de ontwikkelingen die je met je bedrijf doorloopt, kom je erachter dat dingen anders kunnen, na een tijd niet meer nodig zijn, of juist ontbreken omdat je toe bent aan een volgende fase.
Besteed dus regelmatig aandacht aan het optimaliseren van je backoffice, zodat je geen onnodige tijd verliest wanneer je wilt presteren.
Sta daarbij vooral niet te veel stil bij hoeveel tijd je eerder ergens in gestoken hebt. Bij groei hoort ook constateren en accepteren dat dingen niet gewerkt hebben of bij je passen.
Het gaat om wat je nú dient.
(her) Evalueer
Deze werkmethode is niet alleen bedacht om je bedrijfsstructuur op te zetten, maar juist ook om het vernieuwend te houden en te voorkomen dat je ongemerkt jezelf tegenwerkt omdat je blijft hangen in oude gewoonten en patronen.
Doorloop dus van tijd tot tijd het proces opnieuw, of pas het specifiek toe op een onderdeel dat je wilt verbeteren.
Met een heldere koers vooruit.
Dat je meters moet maken als ondernemer om steeds meer waarde te kunnen leveren hoort er nu eenmaal bij.
Maar dat gaat een stuk moeitelozer met een heldere koers.
Wanneer je verder gegroeid bent en je fundering sterk is geworden, hoef je vaak steeds minder te optimaliseren, en gaat het vooral om losse elementen aan te passen of toe te voegen, omdat je toe bent aan een nieuwe ontwikkeling in je bedrijf.
Check bij keuzes altijd in bij jezelf en waar je op dat moment staat, want het gaat niet alleen om doelen, dromen en verlangens invullen: het gaat om de invulling die je daar uiteindelijk brengt.
Lees hier meer over de #filterderuis werkmethode of download de gratis #filterderuis Focus Chart.
Wil je ook aan de slag om je eigen online onderneming op te bouwen en wil je weten welke stappen je concreet kunt zetten?